Sjur Strand er ny leder i DES-klubben (De Eldres Boligspareklubb) i Kongsvinger, mens Martin Almquist går fra det lokale toppvervet for å ta over ledelsen i organisasjonen nasjonalt.
– Nå venter vi på endelig svar på om de drøyt ni målene med tomt vi disponerer på Bossemoen på Roverud har tilfredsstillende grunnforhold slik at vi kan sette i gang bygging. Hvor mange boenheter det kan bli der, er uansett litt for tidlig å si. Men planen er å gjennomføre en trinnvis utbygging – så sant grunnforholdene tillater det, forteller de to.
Lokalt har DES-klubben i Kongsvinger 640 medlemmer, og de tilbyr 101 boenheter i sin portefølje.
Nasjonalt er antallet 4.500 medlemmer fordelt på 22 DES-klubber.
Forrige byggeprosjekt i 2018
– Det har vært liten byggeaktivitet lokalt i vår regi de siste årene. Faktisk har vi ikke hatt nybygging siden vi bygde seks enheter på Austmarka i 2018, legger de til.
Men nå har de altså lyst til å få opp aktiviteten igjen. Bossemoen er det første området de håper å sette opp nye boenheter på.
– Vi ønsker et samarbeid med kommunen. Andelen eldre øker betydelig i årene som kommer, og Kongsvinger har varslet at det trengs flere tilpassede eldreboliger slik at folk kan få bo hjemme så lenge de ønsker. DES-klubben vil gjerne bidra til nettopp det, og det kommunen mest av alt kan hjelpe oss med er å finne aktuelle tomteområder.
Ved å bygge små klynger av eldreboliger er det også muligheter til å lage tun og naturlige møteplasser utendørs for beboerne, noe som er en viktig kvalitet for et boområde.
Ser på flere aktuelle områder
Nabotomta til Eskoleia ved Lensmannstomta kan være en annet aktuell lokalisering for eldreboliger etter hvert. Der sysles det med planer om tilpassede hus for unge voksne med spesielle behov, men DES-klubben vil gjerne at noe av området også kan brukes til eldreboliger. Prosjektet er foreløpig på et svært tidlig stadium.
– Vi merker at det er klart størst interesse for sentrumsnære boliger, gjerne i kort avstand til kollektivtransport, forteller de.
Tidligere måtte alle medlemmer spare aktivt – riktignok et ganske symbolsk beløp med rundt 200 kroner måneden som et minimum – for å være med.
Må ikke spare lengre
Nylig ble det spesielle kravet fjernet, og den årlige medlemskontingenten er eneste økonomiske forpliktelse. De som ønsker å spare til framtidig bolig kan i stedet gjøres det gjennom banken, og de som allerede har spart penger gjennom DES-systemet kan fritt ta dem ut og disponere dem etter eget ønske.
– Vårt formål er å bygge ut rimelige boliger på én flate tilpasset eldre til en rimelig penge. De fleste boenhetene våre er rundt 80 kvadratmeter, og hittil har vi ikke hatt høyere inngangsbeløp enn drøyt én million kroner.
– Byggekostnadene har økt såpass mye at prislappen nok blir vesentlig høyere nå, men ved hjelp av rimelige tomter, effektiv bygging og gunstige tilskuddsordninger fra Husbanken er målsettingen vårt fortsatt at både inngangsbilletten og husleie skal være overkommelig økonomisk for alle, sier Strand og Almquist.
– Fornuftig løsning
I Kongsvinger er det rundt 130 aktive søkere i etter boliger blant DES-klubbens medlemmer akkurat nå.
– Tilpassede eldreboliger på én flate er en fornuftig løsning for mennesker som er litt oppe i årene, og kanskje ikke like bevegelige som før. Samtidig kan de bo i sitt eget hjem en god stund etter at den opprinnelige boligen deres ble for stor og uhåndterlig i hverdagen. Fordelen for det offentlige er at behovet for institusjonsplasser kan utsettes i flere år.
Det sparer samfunnet på – og for mange gjør det også alderdommen lettere, fordi de fleste ønsker å bo så lenge som mulig i sitt eget hjem.
– Klynger av eldreboliger er også en praktisk og lett tilgjengelig løsning for kommunens hjemmetjenester, som mange av våre medlemmer får bistand fra, påpeker Sjur Strand og Martin Almquist i DES-klubben i Kongsvinger.